خودروی برقی ایرانی یوز قیمت + مزایا و معایب | کارین

خودروی برقی ایرانی یوز توسط دانشجویان ایرانی در مرکز فناوری و نوآوری سینتیک دانشگاه آزاد قزوین طراحی و تولید شده است. در آبان 1400 اولین نمونه آن پلاک شده و خیابان های کشور شاهد حضور آن بوده اند. پروژه ساخت این خودروی دو نفره و تک نفره، در سال1394 / 2015 آغاز شد و در 2017 از آن رونمایی کردند. مهمترین علت حمایت از تولید این خودروی برقی ایرانی، تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک است.

در سال 2017 وزارت دارایی و امور مالیاتی اعلام کرد، وسایل حمل و نقل برقی دوست دار طبیعت هستند و به همین دلیل، از مالیات معافند. در دولت قبل، برای همکاری در تولید انبوه آن با کشورهای آمریکای جنوبی، شمال آسیا و جنوب خلیج فارس مکاتباتی صورت گرفت. خودروی یوز، از نظر قانونی موتور سیکلت محسوب می شود و به راحتی می تواند وارد محدوده طرح ترافیک شود.

این خودروی کوچک، مطابق با آخرین دستاورد دانش بنیان در صنعت خودروی کشور تولید شده است. در حال حاضر، مجوز پلاک 30 دستگاه خودروی برقی ایرانی یوز صادر شده است.

قیمت خودروی برقی ایرانی یوز، در برخی منابع 300 میلیون و در برخی منابع بر اساس نرخ پیشنهادی فعالان بازار خودرو، حدود 600 میلیون تومان برآورد شده است. برخی هم قیمت آن را اعلام نشده می دانند. هنوز این خودرو عرضه عمومی ندارد و بعدا قیمت رسمی آن اعلام خواهد شد.

مشخصات فنی خودروی برقی ایرانی یوز

موتور خودروی برقی یوز، 15 کیلو واتی است و 20 اسب بخار قدرت دارد که گفته می شود معادل یک سوم موتور پراید است. 2 ساعت و نیم طول می کشد شارژ کامل بشود. 100 کیلومتر پیمایش دارد و تا 3 ساعت و نیم قادر به حرکت است.

  • سرعت: 80 کیلومتر در ساعت
  • چهار چرخ دیسکی است
  • بدنه کامپوزیت
  • دارای سیستم ضد قفل
  • ترمز دستی الکترونیکی
  • صفحه نمایش 4.3 اینچی برای نمایش اطلاعات میزان باتری، مسافت قابل پیمایش و سیستم عیب یابی
  • ایموبلایزر
  • فضای بار در عقب خودرو
  • گارانتی 5 ساله باتری برای پیمایش 100 هزار کیلومتر
  • عمر مفید بین 10 تا 15 سال

مزیت استفاده از خودروی برقی ایرانی یوز

خودروی برقی ایرانی قیمت

خودروی برقی ایرانی یوز، بهترین وسیله حمل ونقل برای مکان های شلوغ است که جای پارک به سختی در آن پیدا می شود. درب پروانه ای آن باعث می شود فضای پارک کمی احتیاج داشته باشد. طولش اندازه عرض یک خودرو، معادل 2.32 متر- عرض 1.19 متر - ارتفاع 1.46 . به این ترتیب هر جایی می توانید پارک کنید.

  • برای حرکت در شیب های خیابان بدون مشکل است.
  • خودروی برقی ایرانی یوز دارای طرح ترافیک هم نیست. به دلیل غیر آلاینده بودنش محدودیتی برای ورود به محدوده طرح ترافیک ندارد.
  • رانندگی با آن در خیابان های شلوغ، بسیار راحت است. چرا که تنها دو دنده جلو و عقب دارد و نیازی به کلاچ گرفتن های متعدد نیست.
  • با اتصال سیم آن به پریز استاندارد برق که در همه خانه ها هست، شارژ می شود و نیاز به هیچ ادوات خاصی ندارد.

سابقه ساخت خودروی برقی ایرانی و تجهیزات آن

خودروی برقی یاس

خودروی برقی ایرانی دیگری به نام یاس در دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است. این خودرو هم با ظرفیت دو نفره، فقط برای حمل و نقل شهری استفاده می شود. وزن آن بدون سرنشین 300 کیلو است که با استفاده از سازه فضایی طراحی کرده اند. حد اکثر سرعت آن 45 کیلومتر در ساعت تعیین شده و قادر است 100 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند.

کارشناسان تولید خودروی یاس، قیمت آن را نسبت به خودروهای برقی دیگر ارزانتر ارزیابی کرده اند. این خودرو در حال حاضر، مراحل تست ایمنی و بررسی های تکمیلی را می گذراند.

پیش از این هم، خودروی برقی دیگری، در شرکتهای ایران خودرو و سایپا طراحی شده اند. از جمله خودروی هیبرید سری که فاز اول آن برای نمونه اجرا شده است. باتری لیتیومی این خودروها صد در صد ساخت داخل است.

طرح ایران خودرو، خودروی برقی رانا است با ظرفیت باتری 30 کیلووات ساعت که 220 کیلومتر پیمایش دارد. باتری آن در کف خودرو و صندوق تعبیه شده است. قرار است ظرف یکی دو سال آینده به تولید انبوه برسد.

خودروی برقی ایرانی تسلا

شرکت جتکو با همکاری ایران خودرو، قرار است خودروی برقی شاسی بلند ایرانی با نام تارا را بر پایه پژو 301 تولید کند. خودروی تارا با هر بار شارژ حدود 300 کیلومتر می پیماید. سرعت آن 140 کیلومتر بر ساعت است و شتابش زیر 10 ثانیه است. البته قیمت این خودرو حدود 25 هزار دلار برآورد شده که برای مردم ایران به سختی قابل پرداخت است. ضمن این که زیرساخت لازم برای شارژ این خودرو هم هنوز فراهم نیست.

طرح ایرانی شارژر بی سیم خودروهای برقی

از حدود 5 سال گذشته، گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران هم بر روی شارژ بی سیم خودروهای برقی کار می کنند. شارژر داینامیک حاصل تلاش آنهاست که بدون تماس خودرو و باتری آن را شارژ می کند. از طریق سطح زیر جاده و سیم پیچی های زیر جاده، توان را به خودروی برقی انتقال می دهد. باعث می شود ظرفیت مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی کاهش بیابد و در موارد خاص نیاز خودرو به باتری برطرف می شود.

خودروی برقی ایرانی می تواند با بهره برداری طرح شارژر بی سیم در این فضاها شارژ شود:

  • در پارکینگ خانگی
  • به صورت نیمه ساکن در ایستگاه های اتوبوس یا پشت چراغ قرمز
  • در خیابانها و بزرگراه های بین شهری

سیستم شارژ بی سیم محدودیتی ندارد؛ هر مقدار سرمایه گذاری انجام شود، طول این سیستم ها می تواند افزایش یابد. ضمن این که باتری ندارد و محدودیت زمانی هم ندارد . نکته قابل توجه این که می تواند هزینه ساخت خودروهای برقی را هم کاهش دهد.

طرح شارژ بی سیم خودروی برقی، در حوزه مهندسی پزشکی هم کاربرد دارد. مثلا برای قلب های مصنوعی یا ادواتی که باتری نیاز دارند، زیر دریایی هایی که به صورت ربات استفاده می شوند یا برای سایر وسایل خانگی، می توان از این فناوری استفاده کرد. کشورهای دیگر همچون آمریکا، نیوزیلند و انگلستان همزمان با ایران، توانسته اند این طرح را با طول مسافت 100 تا 200 متر به فاز نیمه صنعتی برسانند. در ایران قرار است در فاز اول در مسافت 20 متری و بعدا در مسیر 100 متری اجرا شود.

نظر خریداران خودروی برقی ایرانی یوز

علی خسروانی اولین خریدار خودروی برقی ایرانی یوز است. او این خودرو را نسبت به نمونه های خارجی خودروی برقی در جهان، تراز اول ندانسته اما به نظر او برای شروع، نمونه خوبی محسوب می شود. قرار است تجربه خود را از رانندگی با یوز منتشر کند.

مشکل خودروهای برقی، عمر کوتاه باتری، قیمت بالا و زمان شارژ بالای آنهاست. البته با پیشرفت تکنولوژی هزینه های این خودرو و باتری آن هم کاهش می یابد. قطعی برق در کشور ما یکی دیگر از چالش هایی است که این خودرو با آن مواجه خواهد بود.

برخی از کاربران فضای مجازی نسبت به این خودرو و استفاده از آن انتقاد دارند.

به نظر شما خرید این خودرو به صرفه است؟

خطر تصادف این خودرو چقدر است؟

 


منبع : گردآوری توسط احسان امیری نایی
تعداد بازدید:21064
کلیه حقوق مادی و معنوی محتویات این سایت محفوظ است